Suroviny


Ztráty na (vstupních) surovinách jsou ve firmách časté.
Jedinou výhodou je, že je to izolovaná položka ze vstupních materiálů a nemá v sobě podíl lidské práce. Ovšem některé suroviny jsou velmi drahé a pokud alespoň u těchto nevznikne zvláštní režim provozu, budou vznikat firmě značné finanční ztráty.

Uvedu několik příkladů:

  • rozsypaný materiál z originálního balení
  • zavlhlý materiál, který již nelze ihned použít a bude jej potřeba minimálně vysušit + vyčistit (část možná dokonce vyhodit)
  • netěsnící násypky/neseřízené podavače způsobují rozsypání/rozsypávání materiálu po zemi, kde je znečištěn a pak zpravidla vyhozen do odpadu
  • neseřízený stroj a ztráty při běhu stroje, který například nesprávně dávkuje a "přelévá", což znamená opět nejméně vícepráce (nadbytečné úkony) s opětovným nasypáním suroviny do násypky stroje. Pokud není přímo vyhodnocen jako nepoužitelný a vyhozen do odpadu. A za likvidaci takového odpadu může firma platit nemalé peníze.
  • při rozlévání tekutin z velkých sudů pomocí trychtýřů dochází docela pravidelně k ulití a přelití, které jsou sice ekologicky zachyceny ve vanách pod sudem, ale v těchto vanách je tekutina již znečištěná - čili nezpracovatelná a znamená vždy alespoň částečné ztráty!
  • přečerpávání různých plynů je poměrně komplikovaný proces. Pokud není plyn vidět, a cítit, je pro člověka řešení ztrát složitější a vyžaduje i nákladnější přístrojové vybavení na jeho detekci.


Z výše uvedeného příkladu je jasné, že je tato operace jen velmi jednoduchým přemisťováním materiálu. Přidaná hodnota je jen minimální. Tedy i nárůst ztrát je docela nízký.

Dnes je na trhu mnoho chytrých pomůcek, které pomáhají zamezit plýtvání se surovinami - jsou to různé speciální trychtýře, pozvolna se nakláněcí stojany na barely, dávkovače, pumpy na přečerpávání... a mnoho dalších naleznete v katalozích a nabídkách mnoha firem.
VŽDY ale za zařízením bude stát člověk, který je obsluhuje a záleží na něm, jak umí zařízení ovládat a jaký má svůj osobní vnitřní postoj k práci ve firmě, kde pracuje.
Buď bude pozitivní, nebo vlažný, a v některých případech může být i negativní.
Výsledek jeho počínání sami odhadněte.





Uvedu jeden příklad který se týká prvního bodu uvedeného výše.
V jednom velkém řetězci bylo zboží v regálu připraveno zákazníkům k prodeji tak nešťastným způsobem, že se nakonec stalo neprodejným.


obchod-1


































Původně řez v sáčku nebyl viditelný - protože řez se přesně kryl s řezem v čelní stěně krabice!




obchod-2


































Po lehkém dotyku na sáček bylo vidět co se "nepovedlo".




obchod-4



































Obě balení v přední odříznuté části krabice byla proříznuta až na obsah. A tím bylo zboží znehodnceno.
Ani 47% sleva nemůže nalákat zákazníka na takové zboží. Navíc pokud je v zadní řadě krabice nepoškozené balení ... není důvod si brát zboží poškozené!
Zákazník je dnes velmi vybíravý!




Takovou a velmi podobné situace jsem řešil z svoji kariéru již mnohokrát!
Co mají ale VŠECHNY ty situace společné je, že pracovník se na otázku "umíte správně otevírat krabice"? SILNĚ se ohradí ve smyslu, že není přeci idiot.
Na první pohled je zřejmé, že pracovník netrpí mentální poruchou, ale ... výsledek jeho práce je mnohdy ... dosti výmluvný.

Pokud člověk sám - přirozeně procesně přemýšlí, nemůže se mu stát taková situace! Jelikož domýšlí konce svého počínání.
Pokud člověk již při zaškolování (předpokládal bych, že existuje nějaké školení na vybalování zboží a zakládání do regálů - alespoň jako formalita k BOZP) neprokáže dostatek procesního uvažování ... je zapotřebí jej důsledně metodicky vést tak, aby si tuto činnost náležitě osvojil, a byl schopen takovou operaci potom rutinně zvládnout.
Ještě snad jedna poznámka - předpokládám, že v takovém nadnárodním řetězci má školitel "školící listy" nebo "metodické pokyny", které obsahují opravdu VŠECHNY DŮLEŽITÉ OPERACE k této pracovní operaci, podklady jsou aktuální a ověřené kompetentním nadřízeným.

Zvládnout operaci znamená, že krabice budou správně rozdělané:
- kterýkoliv den a na kterékoliv směně
- krabice od kteréhokoliv dodavatele
- krabice s kterýmkoliv zbožím
- krabice jakékoliv barvy
- krabice jakékoliv velikosti
- krabice z jakéhokoliv materiálu


UVĚDOMME SI důležitou skutečnost, že v mnoha výrobních firmách chodí v krabicích zboží za velké částky peněz! A co navíc, pro mnohé zboží (součástky) neexistuje objednávka "mimo pořadí", která by zajistila okamžité do-vykrytí za poškozené - zničené součástky a možnost dokončení rozpracované zakázky!
Samozřejmě, že na tuto součástku čeká vyšší sestava > konečná vrcholová sestava, která má X násobně vyšší hodnotu a pro firmu znamená finanční prostředky na další měsíce provozu!


Toto jsou velmi vážné komplikace v řízení výroby a také řešení takto zpožděné dodávky zboží se zákazníkem je nepříjemné. Je veliké štěstí, když si zákazník neobjedná při takovém telefonátu hned zákaznický audit u dodavatele mimo pořadí!

Je na místě ptát se jak - jakou metodikou a kdo bude školit pracovníky (skladu) rozdělávající krabice se zbožím?
Práce školitele je velmi důležitá a užitečná, ale bývá ve firmách nedoceněná.
Zjevně i u takového obrovského nadnárodního řetězce v jedné prodejně jednoho okresního města.


Mnoho firem pře-/za-školení řeší alibisticky prostřednictvím směnového mistra, což při malé fluktuaci tak - nějak ... ± funguje. Mistr si hlídá, aby mu to na směně fungovalo a ví, že když má těch slabin na směně víc, nesplní a bude na poradě dusno. Protože je kvartál!
Absolutní hit posledních let je ale "e-learning". Když jsem sledoval jak jeden pracovník tohle "školení" absolvuje ... opravdu jsem se nestačil divit!
Právně bylo vše skutečně naprosto správně!
Ale funkčnost - či přidaná hodnota takového školení se blížila nule. Čili přidaná hodnota té práce - toho školení neměla hodnotu! Nic nevzniklo. Ono ani nic vzniknout nemohlo - robot rozeslal dotyčným pracovníkům link a oni se jen se svým heslem připojili na "intranet hub" a četli a klikali a klikali a četli ... jako když se "paří hra na netu"... Když test nevyšel, tak ho udělali znovu a nebo ještě jednou ... až vyskočilo na monitoru zelené "PASSED".

Tyto situace nutí přemýšlejícího člověka uvažovat o tom, co firma zamýšlí, když zavádí takové ... mmm ... takové ... řekněme ... výcvikové "supertechniky 21. století". CO OD TOHOTO ASI OČEKÁVÁ?
Samozřejmě že očekává že to bude fungovat! Byla to jen moje mluvnická otázka.

Měřit, průběžně vyhodnocovat a aktualizovat tabulku křížového tréninku o skutečné úrovni zaškolení jednotlivých pracovníků je záležitost asi jen pro firmy z TOP 10. Firmy, které hrají "První A ligu" a chtějí se dlouhodobě udržet na trhu.

Ano, spíš bych viděl vhodněnjší název z anličtiny "cross training table" - to slovo trénink je asi výstižnější. Lépe vystihne co se od takového "vytrénovaného" pracovníka očekává. Také vojáci mají výcvik. Až po něm jsou schopní jít do boje.
České slovo "školení" navádí spíš k takovému klasickému dojít na schůzi a odsedět si TO tam.

Typicky u fotbalu (kde je co divák - to trenér a všemu rozumí) každý IHNED rozpozná kompetentnost = erudici, oprávněnost, schopnosti každého hráče správně hrát tu pozici - kdy má být na svém postu střídán a další nuance hry.
A asi už za 10 minut po zápase se na sportovních stránkách objeví 2578 hodnotících diváků, kteří NAPROSTO FUNDOVANĚ celou 11-ku ohodnotili. Čili rozeznávají úroveň připravenosti hráčů - fyzickou kondici ... orientaci na hřišti ... VŠE JE IHNED JASNÉ. Ve firmě toto uvidět u zaměstnanců je už složitější...





2012-2022 © www.efektivniprocesy.cz , tel.: 777614241, e-mail: efektivniprocesy@seznam.cz, by fvB